Legjobb anyuka

4 kihagyhatatlan program a Tisza-tónál

2019. július 26. - Ooops! Legjobb anyuka

Végigjárni a Tiszavirág, illetve a Pákász tanösvényt

Ha csak egyetlen programra van idő a Tisza-tónál, az legyen a Tiszavirág és a Pákász tanösvényen való séta. Ehhez a programhoz a Szabics kikötőben lehet megváltani a jegyeket. Itt egy motorcsónakba ülünk, mivel a túlsó partról indul a tanösvény, amire jobban illene a fun-ösvény kifejezés. Az első állomáson a kosár, valamint gyékényfonás mesterségéről tudhatunk meg többet, majd egy hangulatos fahídon átkelve egy kézzel hajtható körhintára is felülhetünk. A fából kifaragott, szeretnivaló kinézetű kérészek hátán repülhetünk, csak legyen, aki elég izmos ahhoz, hogy sokáig pörgesse a hintát.

A tanösvényen vezetővel is végigmehetünk és bizonyosan sok érdekességet fogunk hallani, de aggodalomra semmi ok, mivel kísérő nélkül sem maradunk tudatlanok, hiszen ötletes táblákkal van szegélyezve az ösvény és hasznos, jópofán megfogalmazott információkkal látják el azt a vándort, akit érdekel a kérészek, azon belül is a tiszavirágok élete, vagy az, hogy miért mondják, hogy virágzik a Tisza és kik azok a pákászok.

A teknővájó mesterséget bemutató állomás után indul a Pákász tanösvény, a Göbe menti ártéri dzsungelben való séta, ahol egy ladik várja, hogy a segítségével kézzel áthúzzuk magunkat. A túlparton aztán a pákászok természetközeli életével ismerkedhetünk meg, miközben egy mocsaras szakaszon pallókon kell átkelni, sőt ezen a részen a magasabb vízállás miatt az odakészített gumicsizmákat is fel kell majd húzni. Láthatunk egy igazi Matula bácsi féle kunyhót és minden állomáson izgalmas és játékos feladatokra hívják a látogatót. A kilátókról olyan kép tárul a szemünk elé, amire sokáig emlékszik az, aki fogékony a természet rejtett csodáira. A túra végén csak át kell fütyülni vagy kiáltani a túlpartra a csónakosnak, hogy jöhet értünk.

Bérelni egy motoros ladikot

Motoros, bárki által vezethető ladikot az Albatrosz kikötőben lehet bérelni. (Ha nem bízunk a képességeinkben, akkor vezetővel együtt járhatjuk be a legvadregényesebb helyeket.) Legtöbbször azonban egyénileg vezethetjük a csónakot, persze mentőmellénnyel és térképpel ellátva. A térképen berajzolt útvonalat követve lehet a Tisza-tó élővilágában a leginkább gyönyörködni és ha az embernek szerencséje van, akkor olyan különlegesen szép madarat is láthat, mint a jégmadár.

Biciklizés

Felemelő érzés a Tisza-tó körül tekerni a kiépített kerékpár-útvonalon. Az egész tavat ugyan még nem lehet körbetekerni (bár dolgoznak az ügyön és jelenleg is folyik az építkezés), de egy jó nagy szakasz már elkészült, ahol biztonságban tekerhetünk. A legjobb talán mégis az, ha a 4 méter magas töltésen tekerünk, mert így remekül beláthatjuk a tavat. Egyébként a biciklizés ezen a környéken tényleg csak móka és kacagás, hiszen sík terepen kell tekerni, sehol egy dombocska vagy emelkedő.

Lépcső a halaknak? Az meg micsoda?

Arról van szó, hogy a halak a Tisza-tó magasabb és a Tisza-folyó alacsonyabb vízszintje között ezen a lépcsőn közlekednek, vagyis a hallépcső biztosítja a folyamatos ökológiai kapcsolatot a Tisza-tó és az alacsonyabb vízszintű Tisza folyó között, ahol jelentékeny szintkülönbség is lehet. Azt olvastuk a 2014. októberében átadott kiskörei hallépcsőről, hogy Európa legnagyobb ökológiai halfolyosója. Arról, hogy szeretnek-e lépcsőzni a halak, a saját szemünkkel is meggyőződhetünk, mivel egy tévéhez hasonló ablakon keresztül mi magunk is láthatjuk ahogy a halak valamelyik irányba sodródnak/úsznak és ha véletlenül nem ismernénk fel milyen fajta hal, akkor az ablak mellett lévő tábla segít majd beazonosítani az átvonuló példányt. Ez a "monitoringozás" a legélvezetesebb része a hallépcsőnek. Lehet drukkolni a halaknak, hogy a megfelelő irányba haladjanak.

Ági

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.